نقد، بررسی و تحلیل انیمه، انیمیشن، مانگا و کمیک

وبلاگ اختصاصی مدیر سایت naghadin.ir

نقد، بررسی و تحلیل انیمه، انیمیشن، مانگا و کمیک

وبلاگ اختصاصی مدیر سایت naghadin.ir

نقد، بررسی و تحلیل انیمه، انیمیشن، مانگا و کمیک

"خداوندا مبتلا به قومی شده ایم که فکر می کنند خدا جز آن ها کس دیگری را هدایت نکرده است"

در این وبلاگ نقدها، مقالات و اطلاعات مربوط به دنیای انیمه، انیمیشن، مانگا و کمیک قرار داده می شود. هدف ما آگاهی بخشی به مخاطبان این گونه آثار و همچنین تجزیه، تحلیل و بررسی فنی و تخصصی موضوعات مطرح شده است. امیدواریم دوستان از مطالب ارائه شده در این وبلاگ کمال استفاده را ببرند و با دیدی باز و آگاهی کامل به دیدن این آثار بنشینند.

با تشکر مدیریت وبلاگ
A.M Bahamir

آخرین نظرات
پیوندها

Uchuu Senkan Yamato 2199

جمعه, ۳۱ ارديبهشت ۱۳۹۵، ۰۹:۲۲ ب.ظ

سفر به فضا، هیجان انگیزترین رخداد قرن 20 که تمامی انسان ها را در شوک عظیمی فرو برد. شوکی که حتی تا به امروزه نیز بزرگترین بحث های علمی دنیای ما را شامل می شود. آن چیزی نیست جز فضا !

شاید هیچ کس باور نمی کرد که وقتی کشورهای شوروی و آمریکا که در بهبوهه دوران جنگ سرد قرار داشتند دست به کاری بسیار عجیب بزنند کاری که بتواند آنان را پیروز قطعی جنگ سرد کند و آن کارعجیب پروژه های فضایی بود که ما امروزه آنان را به نام ها "وستوک" جماهیر شوروی و "مرکوری" ایالات متحده می شناسیم. دو پروژه عظیم فضایی که آینده همگی ما انسان ها را دستخوش تغییر بزرگی کرد تغییری که حتی سینما هم نتوانست از بزرگی عظمت آن به سادگی بگذرد و مجبور شد یکی از پرطرفدارترین ژانرهای دنیای سینما را بر پرده نقره ای سینما روانه سازد .

برای رفتن به فضا در درجه ی اول باید دانست فضا کجاست ؟ فضا به جایی گفته می شود که جو زمین تمام می شود و بعد از آن خلاء شروع شود. ۸۰ کیلومتر بالاتر از سطح زمین را فضا می نامند . که این محدوده وسعتی بی نهایت دارد وسعتی که منظومه شمسی ما و کهکشان راه شیری در مقابل آن همچون نور ستاره ای در آسمان هاست . اولین سفر ثبت شده انسان به فضا متعلق به یورری گاگارین است که در تاریخ 12 آپریل 1961 در قالب پروژه استوک و با فضا پیمای استوک یک به جو زمین فرستاده شد و به مدت 108 دقیقه یک دور کامل به دور زمین زد و بعد فرود آمد و میراث او تازه شروع شد و آن سفر های فضایی بود . امروزه انسان ها قابلیت سفر به فضا را دارند و ناسا که بزرگترین سازمانی می باشد که بر امور فضا نوردی نظارت می کند با پیشرفت تکنولوژهای فضایی توانسته رویایی که شاید روزی دست نیافتی بود را دست یافتنی کند. امروزه ما این قابلیت را داریم که نه تنها فضاپیما ها و ربات های فضا نورد را به آسمان بفرستیم حتی رویایی جالبتر از آن نیز داریم و آن زندگی در فضا می باشد. در همین لحظه فضا نوردان بسیاری در ایستگاه بین المللی که در مدار زمین قرار دارد زندگی کرده اند پس می توان گفت زندگی در فضا امکان پذیر است و یا حتی زندگی در سیارات دیگر از جمله مریخ که فاصله 230 میلیون کیلومتری با ما را دارد و سفر به آن 8 ماه زمان می برد و طبق پیشبینی های ناسا تا سال 2030 میتوانیم اولین فضانوردان را بر روی مریخ پیاده کنیم و بعد از آن زندگی در مریخ زیاد دور از دسترس نیست. اما یکی از بزرگترین ایرادات سفر به فضا چالش های است که ما باید با آنان رو برو شویم. که من به 6 مورد آن ها می پردازم:

1 - مهمترین چالش نحوه رفتن به فضا می باشد، امروزه انسان ها با شاتل ها و موشک های غول پیکری که از نیروی پیشرانه بسیار نیرومندی که از سوخت جامد به دست می آید به فضا فرستاده می شوند که همین پروسه به ظاهر ساده باید با سرعتی حداقل 8 برابر گرانش زمین انجام شود تا موفقیت آمیز باشد آن هم برای بردن فقط چند فضا نورد به فضا، حال اگر بخواهیم انسان های بیشتری را به فضا ببریم باید از سفینه های فضایی استفاده کنیم که حداقل توانایی جابجایی چند صد انسان را داشته باشند که طراحی این نوع فضا پیماها و استفاده از آنان با تکنولوژی امروزه کمی سخت به نظر می آید.


2 - حال فکر کنیم به فضا رفتیم اولین مشکل ما بی وزنی در فضا می باشد و نبود اکسیژن در فضا که ما مجبور به تولید مصنوعی این دو مورد در فضا خواهیم بود چون فیزیولوژی انسان برای زندگی در فضا آفریده نشده است. پس ما به جاذبه مصنوعی احتیاج داریم برای قابلیت زندگی و تحرک در فضا و همین طور اکسیژن برای بقای خود.

3 - فرض کنیم جاذبه و اکسیژن حل شد معضل بعدی غذاست، ما برای تامین انرژی احتیاج به مواد خوراکی داریم در حال حاضر این غذا ها به وسیله موشک ها برای فضا نوردان فرستاده می شود که برای فواصل نزدیک ایده خوبی است اما اگر بخواهیم به فضای دورتری سفر کنیم یا حتی سیاره دیگر ما احتیاج به تولید مواد غذایی داریم و مهمترین آن کشت سبزیجات در فضا که احتیاج به خاک و آب داره، معضل بعدی و جدی تر آب اگه گیاهان به آب نیاز دارن ما هم نیاز داریم و چالش بزرگ تهیه آب آشامیدنی برای فضا نوردان و کشت گیاهان معضل بعدی خواهد بود.

4 - مشکلات بالا برطرف شد حال مشکل مهمتری نسبت به موارد بالا، " زمان " سفرهای فضایی پروسه زمان بری هستند که طالب زمان بسیار زیادی هم می باشند چون فاصله سیارات و کلا حرکت در فضا با توجه به مقیاس آن در حد سال نوری خواهد بود و انسان ها که به طور میانگین 80 سال عمر می کنند قطعا زمان کافی برای این سفر ها را نخواهند داشت .

5 - سرعت مشکل بعدی ماست چون سفر در زمان احتیاج به سرعت بالایی دارد البته اگر بخواهیم مشکل زمان را برطرف کنیم، پس احتیاج به موتورهایی داریم که بتوانند ما را حتی از سرعت نور نیز تند تر به حرکت در آورند.

6 - و میرسیم به مبحث جذاب ما و البته دنیای سینما ! حیات فضایی یا بهتر بگم موجودات فضایی، اگر با این موجودات برخورد کردیم چه کنیم؟!


سابقه فیلم های علمی تخیلی به برخی فیلم های ژرژ ملیس ( George Melies ) ( از نخستین فیلم سازان سینمای فرانسه ) به ویژه دو اثر مهمش یعنی ، سفر به ماه ( 1902 A Trip To The Moon ) ، بر گرفته از کتاب ژو ل ورن و سفر غیر ممکن ( 1904 The Impossible Voyage ) برمی گردد.

در دوران سینمای صامت ، گه گاه فیلم هایی در مورد سفر های فضایی ساخته می شد ، که از آن جمله می توان به فیلم دانمارکی سفینه فضایی ( 1917 ) ، فیلم انگلیسی اولین آدم ها روی ماه ( 1919 - The First Men In The Moon ) ، با برداشتی از داستان اچ .جی. ولز و دختری در ماه ( 1929 A Girl In The Moon ) ساخته فریتس لانگ ( Fritz Lang ) اشاره کرد.

از اولین فیلم هایی که جهان آینده را به شکلی جدی تصویر می کند و ما را به آستانه مسافرت فضایی می برد ، فیلم انگلیسی چیز هایی که می آیند ( 1936 Things To Com ) ساخته ویلیام کامرون منزیز ( William Cameron Menzies ) است ، که می توان آن را اولین فیلم علمی تخیلی موفق نامید ، که در زمینه های تکنیکی و فنی این ژانر هم ، موفقیتی به حساب می آید.

در سال 1950 دو فیلم با موضوع سفرهای فضایی ساخته شد که تاثیری بارز بر آینده سینمای علمی تخیلی به جا نهاد. این دو فیلم سفینه فضایی اکس ام ( Rocketship X-M ) ، ساخته کورت نیومان ( Kurt Neumann ) و مقصد ماه ( Destination Moon ) ، ساخته ایروینگ پیچل ( Irving Pichel ) هستند.

سال 1968 را باید سال اقبال نمایان فیلم های علمی تخیلی دانست که سال اکران 2001 : یک ادیسه فضایی ( 2001 : A Space Odyssey ) ، ساخته استنلی کوبریک بود. فیلمی که به این نوع فیلم ها ابعاد تازه ای بخشید و جلوه های ویژه فوق العاده ی را به نمایش گذاشت.این فیلم همچنین ، سینمای علمی تخیلی را برای ارائه اندیشه های فلسفی ، قالبی مناسب معرفی کرد. موج بزرگ بعدی در سینمای علمی تخیلی در سال 1977 و با فیلم جنگ های ستاره ای ( Star Wars ) ساخته جرج لوکاس ( George Lucas ) پدید آمد که بر پایه ابداعات تکنیکی فیلم کوبریک استوار بود، اما توانست حال و هوای مجلات کمیک استریپ و افسانه های پریان را خلق کند و محبوبیتی بی سابقه برای سینمای علمی - تخیلی به بار آورد که تا امروز هم این فیلم و دنباله های آن این محبوبیت را حفظ کرده اند.

از نمونه های اخیر این نوع فیلم ها نیز ، می توان به کاتاگا ( Cataga ) ساخته اندرو نیکول و تماس ( 1997 - Contact)ساخته رابرت زمکیس ( Robert Zemeckis ) اشاره کرد ، که هر دو با مطرح کردن سفر فضایی ، درواقع ماجرای دیگری را روایت می کنند و در پی مضمونی عمیق تر از یک سفر فضایی هستند.

از فیلم های دیگری که رابطه نزدیکی با این فیلم ها دارند ، آن هایی است که به مسئله بیگانگان و موجودات فضایی می پردازد. در این نوع فیلم ها ، تاکید اصلی کماکان بر سفر فضایی و تخیل علمی است ، اما با نگاهی دقیق تر به اشکال دیگر حیات و تاثیر آن بر زندگی و جهان ما.


موجوداتی از جهان دیگر به طور پراکنده در فیلم های سینمایی حضور یافته بودند ، اما از دهه 1950 به این سو بود که این مضمون به نحو کامل تری طرح شد ، که این شاید به خاطر فراهم آمدن هر چه بیشتر امکان سفر فضایی بود ( زیرا انسان توانست به ماه سفر کند و فضا را فتح کند ) و کم کم ترس از تهاجم موجوداتی از سیارات دیگر قوت می گرفت. از آن جا که ترس مطرح شده در این گونه فیلم ها ، روانی و فردی نبود و جنبه عمومی داشت ، و چون تاکید کماکان بر علم و تکنولوژی هراس انگیز بود ، این فیلم ها بیشتر به سینمای علمی تخیلی تعلق داشتند تا سینمای وحشت. اولین و یکی از بهترین این دسته از فیلم ها ، فیلم شیء ( 1951 The Thing ) ، ساخته کریستین نیبی ( Christian Nyby ) است. در این زمینه می توان به فیلم روزی که زمین از حرکت ایستاد (1951 The Day The Earth Stood Still) ، ساخته رابرت وایز ( Robert Wise ) نیز اشاره کرد که در آن موجود بیگانه ای به زمین می آید تا به ما اخطار دهد ، که بهتر است هر چه زودتر دست از کارهای مخرب خود برداریم و موجودیت خود را بیش از این به خطر نیندازیم. از دهه 60 به بعد این نوع فیلم ها کم کم محبوبیت خود را از دست می دهند ولی در سال 1980 با فیلم بیگانه ( Alien ) ، ساخته ریدلی اسکات که تلفیقی است از سینمای علمی تخیلی و سینمای وحشت ، دوباره این نوع داستان ها ، که به موجوات فضایی می پردازند ولی با تمرکز برماهیت وحشتناکشان ، رونق می یابد. در این شرایط در سال 1982 ، استیون اسپیلبرگ فیلم ای تی ( E.T. the Extra- Terrestrial ) را می سازد که کاملا برعکس فیلم بیگانه ، ماجرای یک موجود فضایی خوب و مهربان را به تصویر می کشد و بسیار محبوب هم از آب در می آید ، البته اسپیلبرگ پیش از با همین رویکرد به موجودات فضایی ، فیلم موفق برخورد نزدیک از نوع سوم ( 1977- Close Encounters of the Third Kind ) را ساخته بود.

وقتی به تاریخچه سینما در رابطه با فضا نگاهی می اندازیم کاملا متوجه میشویم که برخلاف دنیای علم و حتی از نظر ادیان الهی که وجود موجودات فضایی پیشرفته تر از ما انسان ها را غیر ممکن می پندارند سینما بر خلاف آنان همیشه سعی در القای این نکته داشته است که روزی موجوات فضایی پیشرفته به ما حمله خواهند کرد.

از نظر علم، حیات زیست فرازمینی وجود دارد اما درباره پیشرفته بودن این حیات فرازمینی که بتواند از هوش ما انسان ها نیز بالاتر باشد کمی غیر ممکن اعلام شده است چون هنوز هنوزه هیچ مدرکی دال بر وجود این موجودات به دست نیامده است هر چند که مثال های از جمله پارازیت های رادیویی با سرمنشا فضایی و یا نقوش و تصاویر باستانی به دست آمده از تمدن های باستانی در محافل علمی مورد بحث قرار میگیرند اما باز هم از نظر علم همه این ها در حد نظریه و حدس و گمان است.


اگه بخواهیم از نظر ادیان الهی به موضوع بپردازیم و قرآن که کاملترین کتاب الهی است و با توجه به آیات زیر:

« و من آیاته خلق السموات و الارض و ما بث فیهما من دابة و هو علی جمعهم اذا یشاء قدیر»(شوری/29)

‏« و از نشانه‌های [قدرت] اوست آفرینش آسمانها و زمین و آنچه از [انواع] جنبنده در میان آن دو ‏پراکنده است و او هر گاه بخواهد برگرد آوردن آنان تواناست.»‏

از عبارت "وَ ما بَثَّ فِیهِما مِنْ دابَّةٍ" (آنچه در آسمان و زمین از جنبندگان گسترده است) می توان برداشت نمود که موجودات زنده دیگری در آسمانها نیز وجود دارد.

در تفسیر نمونه ذیل این آیه آمده است:

"دابة" هم موجودات زنده ذره ‏بینى را شامل مى ‏شود که داراى حرکت ظریف و مرموزى است و هم حیوانات غول‏ پیکرى که ده ها متر طول و ده ها تن وزن دارد. از نکات قابل ملاحظه ‏اى که از این آیه استفاده مى‏ شود این است که دلالت بر وجود انواع موجودات زنده در آسمانها دارد، گرچه هنوز دانشمندان به صورت قاطعى در این زمینه قضاوت نمى ‏کنند، همین قدر سربسته مى‏ گویند: در میان کواکب آسمان به احتمال قوى ستارگان زیادى هستند که داراى موجودات زنده ‏اند، ولى قرآن با جمله "وَ ما بَثَّ فِیهِما مِنْ دابَّةٍ" (آنچه در آسمان و زمین از جنبندگان گسترده است)، با صراحت این حقیقت را اعلام مى ‏دارد که در پهنه آسمان نیز جنبندگان زنده فراوان است.

ولی با توجه به نکات بالا و این دو نکته :

1- انسان اشرف مخلوقات است (اسراء/70)

2- زمین و موجوداتش در تسخیر بالقوه او قرار داده شده اند (برخی را تا کنون تسخیر نموده و قدرت تسخیر بقیه موجودات را هم بالقوه دارد) (بقره/29 ، حج/65 ، انبیا/79 و...)

بنابراین شاید از این نظر بتوان گفت که: انسان از سایر موجودات عالم، دست کم در بخش قوه و نیروهایی که خدای سبحان در جسم و جان او به ودیعه نهاده، برتر و پیشرفته تر است. البته در بعضی از آیات و روایات، اشاراتی به وجود موجوداتی ذی شعور در نقاط دیگر عالم شده است اما کیفیت، ‌جنس و نوع و میزان هوش و ... آنها، در هاله ای از ابهام پوشیده است و زیاد به این مطلب پرداخت نشده است.

در این که سینما و رسانه دروغ گوهای خوبی هستند و در راستای اهداف کسانی که بر آنان سلطه دارند پیش میروند هیچ شکی نیست پس حتما دلیل بسیار خوبی وجود دارد که چرا سینما همواره در کوشش بوده است تا نشان دهد موجودات فضایی وجود دارند و روزی با ما ارتباط برقرار خواهند کرد و ما نیز با آنان ارتباط برقرار خواهیم کرد البته از نوع آمریکایی ( منظورم نظامی هست و شروع جنگ نظامی با آنان حتی قبل از سعی درباره پی بردن به دلیل آمدن آنان به زمین همان گونه که در بسیاری از آثار سینمایی و حتی همین انیمه ناو یاماتو نشان داده می شود که ما اول شلیک می کنیم ). و هدف این موجودات فقط و فقط نابودی ما انسان هاست برای این که متوجه این القای سینمایی بشید بزارید چند تا مثال براتون بزنم :

در این فیلم ها موجودات بیگانه برای اهداف مختلفی به انسان ها حمله می کنند و نسل بشر را در خطر نابودی قرار می دهند.

 در گروهی از این فیلم ها موجودات بیگانه به دنبال محل جدیدی برای زندگی هستند و به همین دلیل، قصد نابودی انسان ها و تسخیر زمین را دارند.


در فیلم « روز استقلال »  موجودات بیگانه با سفینه هایی غول پیکر، آسمان تمام شهرهای مهم جهان را پوشش می دهند و در روز و ساعتی مشخص، حمله علیه نسل انسان را آغاز می کنند. موجود فرازمینی که دستگیر و برای آزمایش به محلی نظامی برده می شود، در صحبتش با رئیس جمهور امریکا هدف از آمدن شان را تسخیر زمان برای استفاده از منابع سرشارش معرفی میکند.

در سه گانه ی « دگرگون کننده ها »  و انیمیشنی با همین عنوان، موجودات بیگانه، روبات های غول پیکری هستند که توان تغییر شکل به ماشین های الکتریکی را دارند. این موجودات پس از بروز جنگ عظیم در سیاره ی خودشان در فضا به دو گروه شر و خیر تقسیم شده و به دلایلی به زمین آمده اند. جنگ این دو گروه از موجودات بیگانه در زمین ادامه پیدا می کند. در قسمت سوم از این مجموعه، موجودات شرور بیگانه قصد دارند سیاره ویران شده ای را که در فضا دارند در زمین دوباره احیا کنند و برای تحقق این نقشه، تمام انسان ها را نابود سازند.

 در فیلم « مریخ حمله می کند! »  موجودات بیگانه از مریخ به زمین آمده اند و هدف خود را ابتدا صلح با انسان ها می نامند؛ ولی پس از گذشت مدتی حمله ی خود را برای نابودی جهان و قتل عام انسان ها آغاز می کنند.

در فیلم « بیگانگان در اتاق زیر شیروانی » هم موجودات فضایی کوچکی برای حمله به زمین آمده اند. این موجودات ابتدا با حمله به یک خانه در جست و جوی محلی امن برای ارتباط با فضا هستند تا بتوانند حمله را آغاز کنند و در همین مکان با انسان ها درگیر می شوند.

همین موجودات بیگانه در دو فیلم و انیمیشن « بن تِن » به شکل های گوناگونی درمی آیند و به انسان ها حمله می کنند. این موجودات قصد دارند پس از تشکیل نیروی لازم، زمین را تسخیر کنند.

در فیلم « نشانه ها »  ابتدا نشانه هایی عجیب همچون ایجاد شدن علامت های بسیار بزرگ در مزارع، سراسر دنیا را فرا می گیرد. پس از آن موجوداتی بسیار وحشی با گازی مرگبار به انسان ها حمله می کنند، قصد آن ها نابودی کامل بشر است.

 در انیمیشن « تایتان ای. ئی » موجوداتی فضایی که انرژی خالص اند، جهان را به تصرف خود درمی آورند و غالب انسان ها را نابود می کنند.

هم چنین در فیلم « میدان جنگ زمین »  موجودات بیگانه در سال 3000 م به انسان ها و زمین حمله می کنند. این جنگ به صورتی است که انسان ها در معرض شکست قطعی قرار گرفته اند.


در گروه دیگری از فیلم های این گروه، موجودات بیگانه به دلیلی غیر از تسخیر زمین به انسان ها حمله می کنند و هدف اصلی آن ها مجازات انسان ها به دلیل فسادهای پرشمارشان است.

در فیلم « روزی که زمین از حرکت ایستاد » موجودات بیگانه ای که مسئول برقراری آرامش در کهکشان اند، به علت بروز فسادهای مختلف از انسان ها، موجودی هولناک و مرگبار را به زمین می فرستند تا همه ی آدمیان را نابود کند؛ دلیل نابودی، تهدید بودن انسان ها برای دیگر موجودات کهکشان عنوان می شود.

 در فیلم « فرود »  موجودات بیگانه برای مجازات انسان ها به زمین آمده اند. دلیل این مجازات سهل انگاری انسان ها و گرم شدن بیش از اندازه ی دمای هوا است. این موجودات در کالبدی انسانی قصد دارند دمای زمین را تا حدی بالا ببرند که حیات روی کره ی زمین ناممکن شود و انسان ها نابود شوند.

در فیلم « بیست و هفتمین روز » موجودات بیگانه برای سنجش رشد اخلاقی و رفتاری مردم کره ی زمین می آیند. برای این سنجش، کپسول های مخربی با قدرت تخریب یک قاره درست می کنند و در اختیار افراد مختلف در سرتاسر جهان قرار می دهند. این کپسول ها از طریق تله پاتی بین افراد، فعال می شود و در صورت مشخص شدن فساد انسان ها، نابودی کره ی زمین را به همراه خواهد داشت.

در فیلم « قعر اقیانوس » موجودات بیگانه، صورتی دیگر دارند؛ موجوداتی با حیاتی آبی که در دریاها زندگی می کنند.

این موجودات به دلیل فسادها و جنگ های زیاد انسان ها قصد دارند سونامی بزرگی ایجاد کنند تا تمام سرزمین ها زیر آب برود و انسان ها نابود شوند. نکته ی بسیار قابل تأمل در این فیلم، آن است که موجودات آبی، وقتی به دانشمند امریکایی تصاویر فسادهای انسانی را نشان می دهند. در میان این فسادها تصویرهایی از انقلاب اسلامی ایران، تسخیر سفارت امریکا در تهران و رزمندگانی با سربند « لبیک یا خمینی » نیز دیده می شوند. دیگر تصاویر فسادهای عالم هم مربوط به دشمنان و مخالفان امریکا در سراسر جهان است.

در فیلم « ویروس » موجودات بیگانه، انسان را ویروس می دانند و به همین دلیل به آنان حمله می کنند و آن ها را از بین می برند. این موجودات در آب ها حضور دارند و به کشتی ها هجوم می برند.

در برخی فیلم ها حمله موجودات بیگانه برای کسب چیزی است که در زمین یا انسان ها وجود دارد.

در فیلم « خط افق » موجوداتی به زمین می آیند که از مغز انسان ها تغذیه می کنند. سفینه ای عظیم، همراه سفینه های کوچک با نور آبی فسفری بر روی آسمان شهرها ساکن می شود و انسان ها را به بالا می کشد و در سفینه زندانی می کند. این موجودات ماشینی، مغز انسان ها را بیرون می کشند و می خورند.

در فیلم « ملاقات با دیو » موجودات بیگانه از سیاره ای دیگر برای به دست آوردن نمک به زمین آمده اند. آن ها قصد دارند اقیانوس ها را خشک کنند تا نمک حاصل از آن را برای استفاده ببرند.

 در برخی فیلم ها دلیل هجوم فرازمینی، مشخص نیست و به نظر می رسد دلیل آن فقط هجوم تمدنی قوی تر برای بلعیدن تمدن ضعیف تر است.

فیلم « جنگ دنیاها » نمونه ی روشنی برای این دسته است. این فیلم دو بار ساخته شده است. در نسخه ای که در سال 1953 م اکران شد، موجودات بیگانه در منطقه ی دورافتاده ای از امریکا به زمین می آیند و حمله ای بزرگ علیه انسان ها آغاز می شود.


در نسخه ای  که « استیون اسپیلبرگ »  در سال 2005 م بر روی پرده برد، ابتدا تمام امکانات الکترونیکی و الکتریکی از کار می افتد، سپس موجودات ماشینی غول پیکری از طریق رعد و برق های مکرر به زمین می آیند و کشتار انسان ها آغاز می شود.

پس از این دو فیلم دنباله ای با نام « جنگ دنیاها 2: موج بعدی »  اکران شد که موج جدید حمله ی مریخی ها به زمین را نشان می دهد. در این نسخه، موجودات به شکل هیولاهای بزرگی هستند که قصد نابودی زمین را دارند.

در فیلم « ثور »  موجودات بیگانه از سیاره ای دیگر به زمین حمله می کنند. این موجودات قادرند با اسلحه ای ویژه، زمین را با ایجاد یخ بندانی بزرگ از بین ببرند. این واقعه به نحوی خنثی می شود؛ ولی دوباره بر اثر باز شدن پلی فضایی بین زمین و کهکشان، زمین در معرض نابودی قرار می گیرد.

در انیمیشن ها و فیلم « فانوس سبز » موجودات بسیاری در سیاره های گوناگون زندگی می کنند که انسان ها و زمین، بخش بسیار ناچیزی از آن به نظر می آیند. در این مجموعه، موجودات فرازمینی عظیم و هولناکی، قصد نابودی تمام کهکشان ها را دارند. در نسخه ی فیلم، داستان این تسخیر از کره ی زمین آغاز می شود.

در فیلم « نبرد لس آنجلس »  موجودات فضاییِ قاتل در قالب شهاب سنگ های آسمانی به زمین می آیند و از شهرهای بزرگ جهان عملیات کشتار و نابودی انسان ها را آغاز می کنند.

در فیلم « سربازان سفینه ی ستاره پیما » حشرات غول آسایی از سیاره های دیگر به زمین حمله می کنند و جنگ بزرگی میان انسان ها و این موجودات درمی گیرد.

در فیلم « فایل های ایکس »  پانزده هزار سال پیش از میلاد مسیح علیه السلام موجودی بیگانه به یک غارنشین حمله می کند و در زمان معاصر هم در همان نقطه پسر بچه ای کشته می شود. این خطر سال ها است که انسان ها را تهدید می کند و مأموران اف بی آی، علت این وقایع را جست و جو می کنند.

 در فیلم « ابر »  به دلیلی نامعلوم، ابری از مه، شهر را احاطه می کند که از آن موجودات ترسناک بیگانه بیرون می آیند و به انسان ها حمله می کنند و آن ها را می کشند.

در برخی فیلم ها هجومی سراسری اتفاق نمی افتد و فقط هیولا یا موجودی ویژه از طرف موجودات بیگانه برای نابودی انسان ها فرستاده می شوند.

در فیلم « رفیق، ماشین من کجاست؟ »  موجود بیگانه به شکل زنی غول پیکر است. او برای فعال سازی دستگاهی مرگبار و نابودی بشر آمده است.

در فیلم « دگورا، هیولای فضایی » موجودات فضایی برای نابودی انسان ها هیولایی عجیب به نام « دگورا » را از آسمان می فرستند. در فیلم « یاگ: هیولایی از فضا » (33) موجودی از آسمان نمی آید؛ بلکه با ایجاد جهش ژنتیکی از جانب موجودات بیگانه بر روی موجود زمینی، هیولایی مهار نشدنی ایجاد می شود.

در فیلم « تهاجم هیولای ستاره ای »  هیولایی از سیاره ی ایکس برای نابودی زمین فرستاده می شود

در فیلم « گودزیلا 2000 »  سفینه ی فضایی، فرستاده ی بیگانگان است.

در فیلم « موجودی از دنیای دیگر » هنگام اکتشافات قطبی، انسانی یخ زده در یکی از ایستگاه ها پیدا می شود. پس از خارج شدن از حالت انجماد، مشخص می شود او موجودی بیگانه است که قصد نابودی بشر را دارد.

در فیلم « روزی که زمین متوقف شد »  هم، موجودات بیگانه، روبات های بزرگی را در شهرهای مختلف جهان مستقر کرده اند و انسان در برابر تهدیدی بزرگ قرار دارد.


هم چنین در فیلم « ترنسمورفرها »  روبات های غول پیکر فضایی به زمین حمله می کنند و انسان های زیادی را نابود می سازند و بازماندگان به زیر سطح زمین می روند. در شماری دیگر از فیلم ها، موجودات فضایی از ابتدا قصد نابودی زمین یا انسان ها را ندارند؛ بلکه بر اثر یک اتفاق به زمین می آیند و با انسان ها درگیر می شوند.

در فیلم « حمله به بلوک »  موجود ماده ای از فضا به شکلی نامعلوم در لندن روی یک اتومبیل می افتد. او شبیه گوریلی است که چشم ندارد و دندان های بزرگی دارد و با بو کردن، راه خود را می یابد. چند تن از نوجوانان خیابانی به دنبال او رفته و او را می کشند. پس از اندک زمانی، تعداد زیادی از همین نوع اما بزرگ تر و خشن تر از آسمان فرود می آیند. آن ها موجوداتی نر هستند که به دنبال ماده ی کشته شده به زمین آمده اند و به انسان ها حمله می کنند.

در انیمیشن « جوجه کوچولو »  هم، فرزند موجودات بیگانه به زمین می افتد و هم نوعانش برای یافتن او به زمین حمله می کنند و تخریب و نابودی آغاز می شود.

هم چنین در فیلم « بازگرداننده »  سفینه ی فضایی و خلبانش به دست یک گروه مافیایی در سال 2084 م ربوده می شود. موجودات فضایی برای انتقام و بازپس گیری سفینه به زمین هجوم می آورند.

برخی فیلم ها سلطه ی موجودات بیگانه را بر انسان ها نشان می دهند.

در مجموعه ی سه گانه ی « دروازه یستارگان » موجودی فرازمینی با سفینه ای به شکل هرم، خود را خدای بشر می خواند و با ارتش فضایی اش برای تسلط بر انسان ها آمده است.


در دسته ی دیگر از این نوع فیلم ها برشی از آینده به تصویر کشیده می شود که انسان ها و موجودات بیگانه با هم زندگی می کنند؛ ولی همواره تهدیدهای آخرالزمانی از طرف این موجودات علیه بشر وجود دارد.

در فیلم های « مردان سیاه پوش »  که تاکنون دو قسمت از آن اکران شده است، برخی موجودات فضایی، قصد حمله به انسان ها و تسخیر زمین را دارند.

 در فیلم « منطقه ی نُه » موجودات فضایی به شکل حشرات بزرگ، پس از خراب شدن سفینه شان در زمین ساکن می شوند و به عنوان شهروندان درجه ی دوم در حومه ی شهر زندگی می کنند. این موجودات همواره تهدیدی برای انسان ها به شمار می روند و سازمان های مختلف دولتی، در پی یافتن راه حلی برای این مشکل هستند. ( منبع مثال ها savior1.ir )

 


حالا باورتون میشه وقتی میگم سینما می خواد به ما بگه که اونا فقط برای نابودی ما میان و دیگر هیچ . این که اهداف سینما در این پروژه تقریبا 70 ساله که از دهه 50 میلادی شروع شد چیه در غالب این مقاله نمی گنجه اما من کلیدی به شما می دم که شاید بتوانه جواب این معما رو بده و اون چیزی نیست جز : مگر نه این که همگی ما میدانیم که او خواهد آمد و دنیا در انتظار آمدن اوست و ما در انتظار یاری او و دشمنان در انتظار مقابله با او، وعده ای که از بدو وجود انسان به او داده شد ، او خواهد آمد.


 



نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی